Secondary menu

Klier Antal

8. hegedűvonó 1910 körül
2015. október 2.

Ezt a hegedűvonót Klier Antal készítette, 1910 körül, Szegeden. Ez az egyedi stílusú alkotás része volt az egykori Molnár Géza gyűteménynek.

vissza a rovatba: 
Vonók
Klier Antal hegedűvonó

A fejmodell egyedi és jellegzetes, erősen trapéz alakú. A hátsó ív a csont felől egyenesen indul, majd viszonylag kis rádiusszal fordul a pálcába. A homlokon szűk kanyarral indul az ív, majd a gerincen szinte egyenesen fut az orr tövéig, ahol nagyon hirtelen fordul az aránylag hosszú orrba.

Klier Antal hegedűvonó

A fej hátulnézetében szépen látszanak a fa évgyűrűi.

Klier Antal hegedűvonó

A fej felülről

Klier Antal hegedűvonó

A ezüsttel szerelt ébenfa kápa oldalnézetben. A száj nyitott, a gyűrű magas, a bütyök vékony és gömbölyített.

Klier Antal hegedűvonó

Az ezüst cvikli egy darabból készült, az alsó része közel négyzet alakú, két helyen vastag alpakka stifttel rögzített. A gyűrű alulnézetben ívelt. A tolóka ezüstfoglalatú. A csavarfej gyűrűi belül kerekek, a szem viszonylag kicsi.

Klier Antal hegedűvonó

A kápa gyűrű felől.

Klier Antal hegedűvonó

A sín egy alpakka stifttel került rögzítésre. Egy római négyes jelzés látható a bütyök feletti részén.

Klier Antal hegedűvonó

A pálcavég, kápával és csavarfejjel, felülnézetben. A kápa szélessége hátrafelé csökken.

Klier Antal hegedűvonó

A különleges párizsi szem teszi nagyon érdekessé a kápát – a gyöngyházszemet, és a kápa saját anyagából meghagyott ébenfagyűrűt, egy nagyon vékony ezüstgyűrű veszi körül. A szem és a gyűrű helyét egy speciális fúróval egyszerre fúrta ki a mester, a gyűrűt csak hajlította, nincs forrasztva.

Klier Antal hegedűvonó

A csavarfej háromrészes. Két kerek ezüstgyűrű ül egy ébenfa magon. Csak a hátsógyűrű került rögzítésre egy alpakka stifttel.

Klier Antal hegedűvonó

A pálcavég, az árok és a csap. A sínhez hasonlóan, itt is látható egy római négyes jelzés. Ilyen jelöléseket akkor használnak egy műhelyben, ha több vonón dolgoznak egyszerre. Minden pálcához egy adott kápa tartozik, és a jelöléssel elkerülhető a keveredés.

Klier Antal hegedűvonó

Itt látható Klier Antal jelzése. A pálcavég egyik oldalán betűnként besütötte a KLIER nevet, a hátsó oldalán pedig azt, hogy SZEGED.

Klier Antal hegedűvonó

Az egyik ütés – a pálcán nagyjából egy tucatnyi ütést fedezhetünk fel. (Ütésnek hívjuk a faanyag egyik jellegzetes sérülését, amely a rostok zömülését és elszakadását jelenti és fa döntésekor keletkezik úgy, hogy az eldőlő törzs egy, a talajon fekvő másik törzsre vagy sziklára zuhan.) Ha egy pálcát hővel hajlítunk, az ütés helyén általában azonnal eltörik. Tapasztalatom szerint, ütéses pálcát csak nagyon friss faanyag esetében lehet törés nélkül hajlítani. A 90-es évek végén, Vladim Repinnél láttam egy Nicolas Maire vonót, amelyben hasonlóan sok ütés volt. Nagyon ritka az ilyen vonó, mivel ilyen fahibával rendelkező anyagból nem szokás dolgozni, ugyanakkor, mivel a legjobb minőségű faanyagok a leginkább érintettek, előfordul, hogy a készítők mégis próbálkoznak velük.

Klier Antal hegedűvonó

Egy másik ütés.

Ez a vonó Rácz Pál adománya. Nagyon szépen köszönjük!

Main menu

cikk | by Dr. Radut