Kónya István id.

Ezt a hegedűvonót Kónya István készített tatai műhelyében.
Id. KÓNYA ISTVÁN 1919-1999
1943-tól fényképésznek tanult, majd mestervizsgát tett, műhelyt nyitott. Kónya István már 13 éves korában megpróbálkozott a hegedűkészítéssel, ám 1964-ben 44 esztendős volt, amikor elhatározta: elindul Cremonába, a hangszerkészítés fellegvárába, hogy megtanulja a mesterséget. Négy évet töltött ott. 1968-ban kiváló eredménnyel, aranyérmes diplomával tért haza Tatabányára. Később átköltözött Tatára, ahol 1999-ben bekövetkezett haláláig a hangszerkészítésnek szentelte minden idejét. Az első cremonai Triennálén csellójával ezüstérmet nyert 1976-ban. Vonót 1975 és 1992 között készített kb. 70-80 darabot. Hegedű-mélyhegedű, cselló és bőgővonókat vegyesen.
Tanyítványai: Fiai Ifj. Kónya István (Stefano Conia) és Kónya Lajos
Pecsét: KONYA I.
Dr. Tímár András "A magyar HEGEDŰKÉSZÍTÉS története" című könyvéből
A közeli Tatán él és alkot KÓNYA ISTVÁN (* 1919. V. 1., Felsőgalla), aki amatőrből képezte magát a mai magyar hegedűkészítés egyik reprezentáns mesterévé. Szabómester fia, aki 13 éves korában - hajtva a vágytól, hogy hegedülni tanulhasson - lemásolta egyik barátja hangszerét. Ezután bátyjának is készített egy hegedűt hasonló célból, melyet 15 éves koráig további öt-hat gyermekkori készítmény követett.
15-17 éves fejjel Vas megyében kitanulta a lakatos mesterséget, majd visszatért szülővárosába, de nem sikerült munkát szereznie. 1937-ben ezért öccsével együtt kiment franciaországi rokonaihoz, és három évig bányában dolgozott. A háborús események miatt 1940-ben (Cremonán keresztül) kerékpáron hazatért Felsőgallára. Itt kitanulta a fényképészetet, és 1944-ben műtermet nyitott. 1959-ig Felsőgallán, 1959-1964-ben Abaújszántón, majd 1964-től ismét (az akkor már Tatabányához tartozó) Felsőgallán működött mint fényképész.
1960-ban - most már fia részére - újra hegedűkészítésbe fogott. Így kezdődött második amatőr periódusa, melynek eredménye több hegedű, brácsa, sőt cselló lett. A mintát Jalovec könyveiből másolta ki.
1962-1963 során a megyei tanács művelődési osztálya Szikszón és Miskolcon kiállítást rendezett készítményeiből, amely az újságok figyelmét is felkeltette. A Népszabadság segítségével sikerült kiutazási engedélyt kapnia Cremonába, ahol felvételt nyert az ottani nemzetközi hegedűkészítő iskolába (Scuola Internazionale di Liuteria di Cremona).
Cremonában - az iskola ösztöndíjával - négy évig (1964-1968) tanult általános és gyakorlati tárgyakat. Felvételi kérelme alapján, melyet addigi munkáiról készített fényképekkel támasztott alá, azonnal megengedték neki, hogy kész hegedűket készítsen. Az iskola ma is őrzi egy intarziás hegedűjét, több brácsáját és csellóját, továbbá egy nagybőgőjét és egy nagyméretű viola da gambáját. Másodéves korában már aranyérmet nyert az olasz nemzeti versenyen. Diplomáját is aranyéremmel nyerte el, ami az iskola történetében négy-ötévenként egyszer fordul elő.
Családja ezalatt itthon a fényképész műteremből élt; ezt hazatérése - 1968 nyara - után is fenntartotta 1974-ig, amikor Tatára költözött, s itt már mint önálló, hivatásos hegedűkészítő telepedett le.
Azóta fanatikus szorgalommal dolgozik maga készítette szerszámaival. Legalább tizenkét hangszer kerül ki kezéből évente. Sokoldalúsága imponáló: vonót, történelmi (viola d'amour, viola da gamba) és pengetős (tambura, citera, gitár, mandolin) hangszereket is készít a teljes vonós családon kívül. Szép miniatűr készítményei is vannak.
A vonók kápáját is maga készíti, gyakran különleges mintázatú gyöngyház, illetve teknősbéka-páncél berakással, arany, illetve ezüst fémrészekkel. A pálcához csak rózsavagy pernambukfát használ. A történelmi és a pengetős hangszereket szép faragásokkal, a hegedűk egy részét intarziával díszíti. Ha különleges cél vezérli, az alkatrészeket (kulcsokat, álltartót, húrtartót, lábat) is saját maga faragja ki. E célra az ébenen kívül paliszander- és geuguolo fát is igénybe vesz, melyet gyakran faragásokkal, elefántcsont vagy fém berakással ékesít.
Hangszereihez nagy gonddal és változatossággal gyűjti össze a szebbnél szebb rajzolatú habos jávort. A tetőt néha habos fenyőből alakítja ki.
Arany- vagy narancssárga színű, bársonyos fényű, átlátszó lakkja jól érvényesíti a fa szépségeit. Szesz- és olajlakkot egyaránt alkalmaz, de a kettőt sohasem kombinálja.
Hűségesen másolja a nagy olasz mestereket. Alkalmazza a hosszú és a rövid Stradivari-formát, utánozza Guarneri del Gesút (főleg a„Canone"-t), a mantovai Pietro Guarnerit, továbbá Adrea Amatit. Készült Maggini-utánzata is dupla berakással, a hátlapon intarziával. Korábbi intarziás hegedűi - Stradivari-invenció nyomán - a csigán és a kávákon kaptak ében berakott mintázatot.
A saját alkotómunkát mindenek fölé helyezi, ezért javítást lehetőleg nem vállal.
Cédulája fotoeljárással készül. Stradivari „Il Cremonese" nevű, 1715-ben kelt hegedűje és Kónya István eddig szerzett kitüntetései láthatók rajta. Olasz nyelvű szövege feltünteti a mester cremonai végzettségét, illetve a készítés évét, magyar nyelvű szövege pedig a mester nevét és lakcímét. A hangszerekbe kézírásos bejegyzés is kerül. Konya István példáját fiai is követik.